09 ноября 2018

Podróżowanie po Argentynie na Land Rover Discovery 3

W miejscowości Gadyukino, jak wiadomo, pada teraz. A w Argentynie - zima. Koniec zimy. Półkula południowa to praktycznie inny świat, w którym lipiec jest najzimniejszym miesiącem. Tam księżyc jest tuż nad twoją głową, w zenicie. Tam w nocy Droga Mleczna jest doskonale widoczna, ale nie ma Wielkiego Wozu. I nie ma też ani jednego. Zupełnie inne, niesamowite niebo.

Zgodnie z prognozą pogody, którą oglądałem przed odjazdem z Moskwy, w Buenos Aires powinno być plus dwie w nocy i około piętnaście po południu. Dlatego wziąłem ze sobą tylko lekką kurtkę ... Musiałem też złapać kapelusz i rękawiczki. Ale przypomniałem sobie, że już w samolocie i postanowiłem je kupić na miejscu. Kupiony.

W Buenos Aires spędziliśmy jeden dzień. W celu aklimatyzacji i chodzenia, ponownie udał się na lotnisko. Tam czekali na nas nasi koledzy z Wielkiej Brytanii i Belgii. Razem z nimi wsiadliśmy do małego samolotu, w którym jest tylko 18 miejsc pasażerskich i nie ma toalety. Nie pisałbym o toalecie, ale ostrzegano mnie zbyt często - przez Rosjan, Brytyjczyków, Belgów i Argentyńczyków - że nie będzie w samolocie. Dlatego akcentuję twoją uwagę, że istnieją małe płaszczyzny, śruba i bez toalety. A kiedy lecą przez chmury, pasażerowie, piloci, stewardesa (ona tam jest), a nawet bagaż - potwornie się trzęsie. Mieszkaniec megalopolis, przyzwyczajony do podróżowania statkiem międzykontynentalnym, oczywiście straszny ...

A tak przy okazji, trochę później dowiedzieliśmy się, że Land Rover Discovery 3, który podróżowaliśmy po Argentynie, ma szersze odczucia niż kadłub takiego ekspresu lotniczego.

Cafayate
Miasto Cafayate (Cafayate, w rosyjskojęzycznych źródłach, jest również nazywane Cafayat), znajduje się w dolinie Calchaqui u podnóża Andów. Ta dolina znana jest przede wszystkim ze swoich win. Lądując na małym "żwirowym" lotnisku, wsiedliśmy do Land Rovera, pojechaliśmy do hotelu i po lunchu poszliśmy do wielkiej winnicy El Esteca. "Destylarnia" w języku hiszpańskim będzie Bodega. Prawie "bodyaga". Nazwa jest zabawna, ale wino tam jest doskonałe. Zwłaszcza czerwona "najwyższa seria" Altimus.

Nad szklanką Altimusa spotkałem dr Domenech Doher. Niemiec, który powiedział, dlaczego tu jest. "Pojutrze", powiedział Doher, który specjalizuje się w medycynie ekstremalnej, "musimy wspiąć się na wysokość 5000 metrów, i dość szybko, w ciągu kilku godzin, a tam, wiesz, choroba górska może się zdarzyć Ci, którzy już próbowali, może wszystko i będzie to normalne, a dla tych, którzy są po raz pierwszy ... W najlepszym razie - ból głowy.

Wydarzenie, w którym uczestniczyliśmy, jest częścią programu Land Rover Experience i nosi nazwę Road To The Clouds, czyli Road to the Clouds. Chmury na wysokości 5000 metrów nad poziomem morza są prawdziwe, ale droga, która do nich prowadzi, to jedno imię.

Jednak nikt nie powiedział, że Land Rover powinien jeździć po drogach. Wręcz przeciwnie. Zwłaszcza, jeśli jest ubrany w opony dentystyczne, które są bardzo hałaśliwe na asfalcie i nie pozwalają przyspieszyć szybciej niż 145 kilometrów na godzinę. Same samochody są standardowe, z turbodieselem V6 o pojemności 2,6 litra i 190 koni mechanicznych. Skrzynia biegów to sześciobiegowa "automatyczna" niemiecka firma ZF.

Nasza podróż z Cafayate rozpoczęła się wzdłuż "autostrady federalnej" nr 40. Dokładniej, Ruta Nacional 40. Pierwsze kilka kilometrów to asfalt dość dobrej jakości, nawet jeśli tylko jedna ścieżka znajduje się w każdym kierunku. Wtedy pomyślałem: "musimy napisać, że drogi w argentyńskim buszu są nadal lepsze od rosyjskich". Ale potem natknął się na dziwny znak - odwrócony most. Następnie asfalt został zastąpiony przez płyty, droga zjechała na metr i pół, wspięła się, a następnie asfalt ponownie "powrócił". Okazało się, że w tym miejscu rzeka płynie latem. A umieszczenie go na szczycie drogi jest znacznie tańsze niż budowa mostu.

Od dziesięciu do dwudziestu kilometrów asfalt jest "na zawsze". Przed nami rozciągała się prawdziwa łąka, z czerwonym piaskiem i górami ze wszystkich stron. Autostrada federalna stała się tylko "kierunkiem", do którego można podążać tylko z dużą odległością między samochodami, w przeciwnym razie nic nie będzie widać ani w przednim, ani w bocznych oknach. Otwieranie okna na takiej drodze oznacza natychmiastowe wypełnienie całej kabiny pyłem i piaskiem.

Ruta Nacional 40, pomimo takiego zasięgu, jest prawie główną drogą Argentyny, która rozciąga się od południowej granicy lądu do Boliwii. Tylko około 5 tysięcy kilometrów.

Okresowo małe drogi lub kanały nawadniające przecinają drogę. Ich Discovery na oponach terenowych pokonuje bez wysiłku, ale lepiej nie wchodzić do zwykłego samochodu. Utkniesz lub usiądziesz na dnie kamienia.

Podchodząc do gór, skręciliśmy "nigdzie" z RN40. Pierwszą przeszkodą jest prawie strome zejście do rzeki. Oczywiste jest, że samochody z takim luzem i systemem wspomagania podczas zejścia są "ziarnami". Ale kierowcy, którzy nie są przyzwyczajeni do pokatushkami terenowych, stały się przerażające. Nos samochodu, jak się wydaje z salonu, spogląda pionowo w dół, wieszasz na pasach i widzisz tylko kaptur i wodę, w którą "wpadłeś". W jakiś sposób możesz poruszać się w przestrzeni tylko za pomocą gestów "patrząc na zewnątrz", wyraźnie przestrzegając jego instrukcji.

Po zejściu na dół szliśmy wzdłuż kanałów półsuchych rzek. Najważniejsze to nie zatrzymywać się, a wtedy nie utkniesz. Jeśli zwolnisz, maszyna natychmiast wpadnie w niestabilny piasek i będzie bardzo trudno go wyciągnąć. Na szczęście taki los spotkał tylko jedną załogę, która wyskoczyła za pięć minut.

Następnie czekaliśmy na "wspinanie". Nie spektakularne czołganie się po dużych kamieniach rozrzuconych po równinie, ale strome zjazdy i wejścia w bardzo wąskich, skalistych korytarzach. Bardzo wąski jest wtedy, gdy jest 10-15 centymetrów przestrzeni do manewru z lewej i prawej strony samochodu, a wystarczy jeden ruch z kierownicą, aby poważnie uszkodzić samochód lub, co gorsza, wpaść w przepaść. Przejazd tutaj bez pomocy z zewnątrz jest nierealistyczny. Potrzebujemy doświadczonego off-roadu, który powie, w którym kierunku i jak daleko skręcić w kierownicę, jak nacisnąć gaz, kiedy przestać ...

Przeszkoda opanowała prawie wszystko. Jeden samochód spadł z kamieni z powodu nieuwagi kierowcy, ale wszyscy wysiedli tylko z "lekkim szokiem", podczas gdy samochód właśnie wysiadł z ustawień ustawienia przedniego koła.

Pierwszy dzień naszej podróży zakończył się przejażdżką głębokim piaskiem, z grubsza mówiąc, przez pustynię. Sekret tutaj jest taki sam jak w korycie rzeki - nie powinieneś się zatrzymywać. Jednak nawet jeśli się zatrzymasz, nic złego się nie stanie. Przerzucisz gaz na podłogę i znowu zmusisz wydmy.

Punktem końcowym trasy jest campingu na wysokości 2300 metrów nad poziomem morza. Doktor Doher, już wspomniany w tej historii, po przybyciu powiedział, że lepiej ograniczyć się do kontemplacji rozgwieżdżonego nieba i nie polegać na alkoholu. Przynajmniej "nie wyprzedzaj lekarza".

W namiocie spałem dobrze. Cóż, z wyjątkiem niechęci do wychodzenia z ciepłego śpiwora rano, kiedy ulica miała minus pięć. I to pomimo faktu, że dzień był prawdziwy lato - ponad 20 stopni. W listopadzie i marcu mówią, że wilgotność wzrasta, a dzienne wahania temperatury są mniejsze. Ale obudź węże, skorpiony, pająki i inne nieczystości. Więc spanie w namiocie w Andach jest teraz lepsze, zimą.

Rano, kiedy zjedliśmy śniadanie i zebraliśmy się na krótkiej odprawie, lekarz opowiedział "historie o horrorze" na temat choroby górskiej. Mówi, że do trzech tysięcy, nikt nic nie poczuje, ale wtedy wszystko może się zdarzyć ...

Jeśli nie podejmiesz żadnych działań, ale tylko wzniesiesz się wyżej i wyżej, najpierw poczujesz ból głowy i senność, następnie duszność, nagłe, poważne osłabienie, utratę przytomności, obrzęk płuc, piankę z ust, obrzęk mózgu, a na koniec odpowiednio. śmierć

Na pięć tysięcy metrów, według lekarza, wszystko powinno być ograniczone do pierwszego etapu - bólu głowy i lekkiej niedyspozycji, ale jeśli nagle ktoś poczuje się źle, nie powinieneś być nieśmiały i natychmiast zadzwonić do niego przez radio. Możesz zostać wyleczony za pomocą pigułek, tlenu, dwutlenku węgla i zaledwie kilkaset metrów w dół. Mówiąc najprościej, pomoc będzie udzielana w odpowiednim czasie i we właściwej wysokości.

Argentyńczycy za zapobieganie chorobom górskim używają liści koki, które są sprzedawane w lokalnych miastach na każdym kroku. Mówią, że to pomaga, więc kupiliśmy go, a nawet wypróbowaliśmy. Wepchnęli dwa lub trzy liście za policzek i wypluwali je, gdy charakterystyczny gorzki smak zniknął. Jednak szczerze mówiąc, nie jest on wcale charakterystyczny - nigdy nie odróżniłby koki od lauru. A efekt, trzeba przyznać, jest taki sam. To nie jest. Niektórzy koledzy mówili, że ich język jest odrętwiały, ale nie czułem czegoś takiego.

Coca nie była jedynym środkiem zapobiegawczym. Jeszcze ważniejsze podczas podnoszenia do picia wody, cztery do pięciu litrów dziennie. Faktem jest, że w Andach jest nie tylko wypuszczane powietrze, ale także praktycznie zerowa wilgotność. Odwodnienie organizmu, które jest niebezpieczne dla zdrowia, następuje bardzo szybko i prawie niezauważalnie.

Opuszczając kemping, z jednej strony baliśmy się historii lekarza, z drugiej strony zrozumieliśmy, że będziemy międzynarodową firmą, co oznacza, że ​​"Rosjanie wszystko przetransferują bez żadnych problemów". Głupi nasz pewność siebie ...

Mniej niż kilometr, a my ponownie na drodze Ruta Nacional 40. Teraz tor podjechał pod górę. Znowu nie ma asfaltu, a cała jezdnia to tylko półka o szerokości półtora samochodu wykopanego w zboczu. Znów chmury pyłu, dzięki którym nic nie jest widoczne. Tylko po bokach nie jest już zwykły, ale skała po jednej stronie i przepaść z drugiej. Na drodze nie ma płotów, tylko czasami krzyże są widoczne na poboczu drogi. Tutaj wyglądają jak małe anteny telewizyjne na drewnianej "dwupiętrowej budce". Świece są umieszczane na niższej "podłodze", a małe rzeczy są umieszczane na górnym, które zmarły chciałby zabrać ze sobą. Od słodyczy po talizmany i dekoracje.

Straszny. Na szczęście samochód z przodu ostrzega przed nadjeżdżającymi pojazdami - oto niezwykle białe przetworniki, które pojawiają się z kurzu, kilka metrów przed twoim kapturem, z dwoma światłami włączonych reflektorów. Dzięki Bogu, wszyscy jeżdżą z reflektorami.

Kilka godzin zakurzonych serpentyn, a my przybywamy do miasta La Poma. Asfalt zaczyna się zaledwie sto metrów od wioski. W La Poma można powiedzieć, że po raz ostatni spotkaliśmy cywilizację na naszej trasie. Na przykład, próbując wejść do kawiarni, pomyliłem drzwi i dostałem ... do studia lokalnej stacji radiowej FM. Nieco później zobaczyłem drzwi z napisem "Internet".

Po La Poma znów były zakurzone serpentyny. Na wysokości nieco mniejszej niż cztery tysiące metrów od stoków zniknęły kaktusy - nie wytrzymują górskiego klimatu. W 4200 spotkaliśmy ostatnią wioskę na naszej drodze. Są tylko dwa domy, w których żyją "pasterze" wysokich lam.

Kontynuujemy wspinaczkę. Pojawiły się zamarznięte wodospady. Przy 4500 iPod przestał działać. Mniej więcej w tym czasie pomyślałem: "nadszedł czas, by zacząć chorobę górską" i natychmiast poczułem ból w skroniach. Wygląda to tak, jakby przeciwstawiali się im z całej siły od wewnątrz. W tym samym czasie pojawił się ziewanie, a powieki stały się nadmiernie ciężkie. Nie mogłem zamknąć oczu, ponieważ jechałem.

Samochody, i ostrzegano nas o tym rano, również czuję wyżyny. Po podniesieniu do wysokości 4 000 metrów silnik wysokoprężny zaczął słabo hamować przy niskich obrotach, gdy turbina nie działała. Dlatego przełączyłem się do trybu ręcznego, aby utrzymać prędkość obrotową silnika w zakresie od 2 do 4 tysięcy. Tam na szczęście ciąg pozostawał normalny.

Wreszcie znak 4970 m. Następnie droga schodzi, ale nasze wejście jeszcze się nie skończyło. Zjeżdżamy z toru, aby dotrzeć do pożądanej wysokości pięciu tysięcy przy pomocy dużych kostek brukowych. Włącz niski bieg, wybierz tryb transmisji "wspinaczka skałkowa" (Rock Crawl) i podnieś zawieszenie Discovery do najwyższej możliwej pozycji.

Kiedy patrzysz, jak samochód wspina się na kamienie przed tobą, rozumiesz, że nie idzie zgodnie z prawami fizyki, ale z powodu jakiejś magii. W takim wyrzuconym powietrzu paliwo do spalania ... po prostu nic, bardzo mało tlenu. I pomimo najnowocześniejszego układu zasilania i licznych katalizatorów z rury wydechowej jest ciemnoszary dym - to nie jest w pełni spalone paliwo do silników wysokoprężnych.

Tutaj konieczne jest uwzględnienie pierwszego niskiego, aby wywrzeć nacisk na gaz i w żadnym wypadku nie pozwolić mu odejść. Jeśli się zatrzymasz, samochód będzie bardzo niechętny do rozpoczęcia: obroty "zawieszają się" na około 1,5 tysiąca, a następnie silnik nie ma wystarczającego powietrza, aby głęboko wciągnąć powietrze i wysłać samochód przez następny bruk. Kilka sekund minęło, a silnik wciąż obraca się do dwóch tysięcy, turbina jest włączona, a samochód pokonuje przeszkodę.

W tym czasie oczywiście chciałem "mechanika". Ale dopiero wtedy, schodząc z gór, przypomniałem sobie, jak wspinaliśmy się po skałach pierwszego dnia podróży. Tam na "mechanice" byłoby to nie tylko trudne, ale także niebezpieczne. Jeśli gwałtownie spadniesz sprzęgło, szarpniesz lub utkniesz, wycofaj się podczas startu - we wszystkich tych przypadkach możesz łatwo spaść, kalecząc siebie i samochód.

Tymczasem kontynuujemy wspinaczkę ... Hurra! Na znaku nawigatora pięć tysięcy. Próbuję otworzyć drzwi, żeby wyjść z samochodu i zrobić zdjęcie wszystkim. To nie jest łatwe, ponieważ na zewnątrz jest bardzo silny wiatr. Kiedy w końcu się wydostałem, zdałem sobie sprawę, że wiatr nie tylko odlatuje, ale jest też przeszywająco zimny. Pięć minut to maksimum. Nie będę mógł zostać na ulicy nawet w ciepłych zimowych ubraniach.

Jeden z kolegów najwyraźniej zapomniał o zaleceniach lekarza, żeby nie wykonywać gwałtownych ruchów, wyskoczył z samochodu i pobiegł do nas. Wykonawszy trzy skoki, zamarł - wstrzymał oddech ... Na szczęście nic poważnego.

Naprawdę chciałam zejść na dół. Bardzo ...

Brawo! Wskoczyliśmy do Discovery i zaczęliśmy wracać na drogę. Mentalnie błagałam kierowcę przed pojazdem, żeby się zatrzymał. A on, wydawało mi się, zatrzymał się przed każdym kamieniem. Ból w skroniach stał się nie do zniesienia i prawie nie można było otworzyć oczu. Spojrzałem na nawigatora z nadzieją, ale tam metry zostały "przewrócone" kpiącym krokiem powoli ...

Droga Chciałem krzyczeć ze szczęścia, ale nie miałem siły. Zejdź na dół. 4900 - Czuję się trochę lepiej. 4800 - oczy przestają się zamykać, ból w skroniach słabnie. 4700 - samochód idzie coraz lepiej. 4500 - Byłem prawie wyleczony. 4000 - Widzę kaktusy, co oznacza, że ​​możesz już tu mieszkać ... 3800 - przybyliśmy do miasta San Antonio de los Cobres. Tam osiedlamy się w małym, ale bardzo przytulnym hotelu. W nim nasza niezbyt liczna delegacja zajmowała wszystkie liczby w jednym.

San Antonio ma dworzec kolejowy. Kolej wąskotorowa przez miasto była dawniej używana do transportu minerałów z górskich kopalni do miasta Salta. Następnie przestało funkcjonować droga do celów przemysłowych, a pewna amerykańska firma uruchomiła turystyczny pociąg ekspresowy "Train in the Clouds" (Tren a las Nubes). Przeszedł z Salty do granicy z Chile, pokonując 570 kilometrów i wznosząc się nieco ponad 4000 metrów. Po jakimś czasie państwo będące właścicielem drogi i Amerykanie, którzy ją eksploatowali, zaczęli spierać się, kto powinien zapłacić za naprawę dróg. Ten spór zakończył się "rozwodem", a od trzech lat, jako pociąg do chmur, stał się historią.

Kiedy pierwsi turyści przybyli do San Antonio w "Train to the Clouds", lokalne dzieci znalazły sposób na "wzbogacenie". Podnieśli kamienie z ziemi i próbowali sprzedać je odwiedzającym, prosząc o 2-3 pesos (trochę mniej niż 1 dolara) za sztukę. Turyści, to nie jest zabawne, kupione. Czasami brali kamienie w zamian za słodycze lub bibeloty. Teraz oczywiście turyści w San Antonio są na wagę złota. A miejscowe dzieci otoczyły nas kilka minut po przybyciu do miasta.

To ciekawe, że dzieci, które wydają się być bezdomne, pochodzą z dobrze prosperujących rodzin według lokalnych standardów i chodzą do szkoły. W Argentynie prawie nie ma bezrobotnych, a każdy mieszkaniec kraju musi mieć prawo do mieszkania. Jeśli z jakiegoś powodu nie ma dachu nad głową, państwo daje dom. Dokładniej, formalnie, jest on kupowany z hipoteką, ale miesięczna opłata za to jest symboliczna - około 50 peso (15 USD).

Ostatnim punktem naszej trasy jest Salta. Jest to największe miasto w północno-zachodniej Argentynie, w którym żyje obecnie ponad 600 tysięcy osób. Droga do Salta jest wciąż taka sama - górska serpentyna bez asfaltu, bez ogrodzeń i bardzo zakurzona. A teraz między innymi samochody pojawiły się na drodze, ciężarówki i autobusy. Przekazywanie i licznik. Zaniedbanie odległości jest bardzo niebezpieczne. A żeby rozproszyć się z kontuarem, musisz przytulać się do skały. Okiełznąć kogoś jest możliwe tylko pod warunkiem, że przestanie i nie trafi. Jadąc do zamkniętego zakrętu, sygnalizujesz. Straszny. Na uboczu, jak poprzednio, krzyże, krzyże, krzyże ...

Sądząc po nawigatorze, około 30 kilometrów pozostaje w Salta. Pojawia się asfalt. To jest szczęście. Nigdy więcej kurzu!

A tutaj jest Salta. Małe, przytulne miasto, które wydaje się "bardzo hiszpańskie" - z wąskimi uliczkami, starymi budynkami, mnóstwem małych sklepów, jasnymi witrynami, barami i klubami, z których można usłyszeć muzykę na żywo ... Po trzech dniach, w opustoszałych górach, jeździć po mieście i stać w korki są bardzo nietypowe ...

Miejsce przeznaczenia - hotel "Salta". Wygląda na to, że to już koniec. Możesz westchnąć, zrelaksować się i trochę pomyśleć.